Blog

Drie valkuilen die u kunt voorkomen bij een migratie naar de cloud

Geplaatst door QiQQ op 25-02-2013
In onze vorige blogpost beantwoordden we de vraag: wat is cloud computing? Voor veel bedrijven zullen de genoemde voordelen in dit artikel reden zijn om zich te oriënteren op aanbieders van cloudoplossingen. Maar wat moet worden meegewogen in de keuze voor een cloud service provider? Is hierbij ook aan het migratietraject gedacht? En wat kunt u zelf doen om een migratie soepel te laten verlopen?

De prijs van verloren tijd

Iedereen die wel eens een grote uitgave doet, weet dat het goed is om prijzen te vergelijken. Ook bij IT-dienstverlening is het verstandig om tarieven kritisch naast elkaar te leggen. Maar in tegenstelling tot bij de aanschaf van bijvoorbeeld een printer, is de kwaliteit van IT-dienstverlening iets wat zich pas later kan bewijzen. Later, als het migratietraject achter de rug is en wanneer verloren tijd niet meer kan worden ingehaald. Om organisaties met ‘cloud aspiraties’ een stap verder te helpen, behandelen we in dit artikel drie veel voorkomende valkuilen bij migratietrajecten en hoe u ze kunt voorkomen.

Valkuil 1: De doelstellingen zijn niet helder

Stel: u heeft zich zorgvuldig ingelezen in de voordelen van werken in de cloud. U wil kosten besparen, werken met de laatste versies van software en geen omkijken hebben naar uw systeembeheer. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van bedrijven die hierin slagen. Echter, zoals met elke verandering binnen een organisatie, moet ook een cloudstrategie aansluiten bij de doelen, strategieën en cultuur van een bedrijf. Daarom is een grondige inventarisatie van het maandelijks gebruik, de kosten, de risico’s en wetgeving een essentieel onderdeel van een geslaagd traject. Een goede provider besteedt daarom voldoende aandacht aan de inventarisatie en evalueert regelmatig de geboden oplossingen.

Valkuil 2: De cloud oplossingen sluiten niet aan bij de infrastructuur

Hoe mooi een IT-traject ook is ontworpen, wanneer de internetverbinding niet aan bepaalde eisen voldoet is er met een webgebaseerde IT-infrastructuur geen winst te behalen. Een solide internetverbinding is daarom essentieel bij het werken in de cloud.

Naast deze fysieke basis, moet een provider zorgen voor een soepele transitie om systemen op elkaar aan te laten sluiten. Een cloudomgeving werkt met bepaalde standaarden voor data en applicaties die verschillen van lokale systemen. Het omzetten van data en applicaties kunnen voor een deel automatisch, maar vereist soms ook handmatig werk. Het is goed om een provider te kiezen die het migratietraject van begin tot eind te begeleidt en extra service biedt wanneer problemen ontstaan. Met de juiste begeleiding hoeft de migratie nauwelijks invloed te hebben op de alledaagse praktijk.

Valkuil 3: Er is onvoldoende support rondom de migratie

Migraties hebben niet alleen een enorme impact op de IT-afdeling, maar op de hele bedrijfsvoering. Vragen die u uzelf vooraf kunt stellen zijn: Heeft het IT-bedrijf ervaring met migratie van mijn specifieke systemen? Biedt de aanbieder de oplossing voor de problemen waar mijn organisatie mee kampt? Wat is de strategie van de aanbieder wanneer er een uitval is? Hoe is de klantenservice ingericht?

In het gunstige geval zal de IT-dienstverlener na het migratietraject nog enkele dagen op locatie aanwezig zijn voor de technische afronding. Ook zal hij begrijpen dat IT problemen niet voor altijd en eeuwig zijn verdwenen wanneer applicaties of de infrastructuur in de cloud staan. Maak daarom heldere afspraken over service levels (SLA) en kies een IT-partner die zich actief opstelt bij problemen.

Over de schrijvers van dit blog

QiQQ is gespecialiseerd in cloud oplossingen en werkplekbeheer voor kleine- en middelgrote organisaties. Op ons blog schrijven wij in gewone mensentaal over de nieuwste kostenefficiënte en gebruikersvriendelijke ICT-oplossingen.